لوگو نیماد
جستجو
ورود / عضویت

مدیر یا رئیس؟ شما کدامیک هستید؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

معمولاً در محاورات روزمره واژه‌های مدیر و رئیس را اكثراً مترادف به كار می‌بریم و كسانی كه در علم مدیریت مطالعه‌ای ندارند، اصولاً تفاوتی بین مدیران و رؤســـا قائل نیستند و مدیر یا رئیس را كسی می‌دانند كه دستور می‌دهد و دستور او لازم‌الاجرا است؛ اما در عمل تفاوت زیادی بین یک مدیر و یک رئیس وجود دارد. بامطالعه ادامه مطلب به این تفاوت پی خواهید برد.

حتماً شنیده‌اید که مدیریت یک هنر است و همان‌طور که می‌دانید هنرمندان با خلاقیت و درک عمیق موضوعات و ارائه محصولات خاص (جذاب و اثرگذار) شناخته می‌شوند.

چرا مدیریت نیز یک هنر است؟

چون مدیران باید با شناخت وضعیت موجود و تحلیل مشکلات و در نظر گرفتن محدودیت‌ها سعی کنند به‌طور خلاقانه اقدام به تصمیم‌گیری مناسبی کنند تا منجر به بهبود وضعیت و ایجاد شرایطی مطلوب برای رسیدن به اهداف سازمان گردند.

درواقعبا خلاقیت‌های خود به اداره امور سازمانشان می‌پردازند؛ اما  از خلاقیت استفاده نمی‌کنند. آن‌ها فقط در رأس امورند و همین‌که شرایط را آن‌طور که هست حفظ کنند، برایشان کافی است.  دستور می‌دهند و امرونهی می‌کنند؛ امامدیران[/su_highlight] با سایرین مشورت می‌کنند تا بهترین راهکار را انتخاب کنند.

 از نحوه رفتار و ارائه نظرات سایرین بازخورد می‌گیرند و از آن در تحلیل وضعیت و حتی روش‌های مدیریت خود استفاده می‌کنند تا تصمیم درستی اتخاذ کنند، اما خود را صاحب قدرت می‌دانند و نیازی به تحلیل وضعیت نمی‌بینند و در صورت بروز رفتار اشتباه از سوی کارکنان، به تنبیه آن‌ها روی می‌آورند.

 از زور و قدرت خود استفاده می‌کنند و مدیران از توانایی و مهارت‌ها استفاده می‌کنند. رؤسا معتقدند کارکنان باید خودشان کارها را یاد بگیرند و مشکلات را تشخیص داده و حل کنند، اما[مدیران کارها را آموزش می‌دهند و در تشخیص مشکلات پیشگام‌اند و به کارکنان در تشخیص و حل مشکلات کمک می‌کنند. رؤساهمیشه در زمان بروز مشکلات روش قهری و سرزنشی دارند؛ اما مدیران به بررسی موقعیت و تلاش برای ارائه راهکار می‌پردازند.

گاهی اتفاق می‌افتد که در سازمان‌ها مدیران تبدیل به رئیس می‌شوند و این درست نکته‌ای است که باید به آن بسیار توجه کرد. معمولاً مدیرانی که از حمایت مدیران عالی‌رتبه برخوردارند و مدت‌زمان حضورشان در پست مدیریتی طولانی شده است، با این احتمال بیشتر مواجه‌اند.

به این مطلب امتیاز بدهید:

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را به اشتراک بگذارید

درخواست مشاوره نیماد

جهت تماس، فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

تماس با کارشناسان:     91012460-034